Eva & Veronique Backpack Indonesiƫ 2010

Eva en Vero en de hete keet

Een paar dagen geleden zijn we vertrokken uit Pangandaran. Allereerst met een boot naar Calicap, deze route was vroeger plicht omdat er geen goede wegen waren. De route was niet echt bijzonder maar het was goed voor de afwisseling want in de auto konden we nog lang genoeg zitten. In Calicap werden we met de auto opgepikt. Einde middag kwamen we door de wolken heen aan op het Dieng Plateau. Wel even een ander temperatuurtje, 10 graden!! Brrr. Snel in ons nieuwe onderkomen wat warms aangetrokken. We sliepen bij een enthousiaste familie en werden met thee, koekjes en een lokaal cakeje van kokos en bruine suiker verwelkomt. Prachtige roze kamer gekozen. Daarna even wat gegeten en daarna op tijd naar bed omdat we de volgende ochtend vroeg op moesten voor de zonsopgang. 10 voor half 5 ging de wekker en niet veel later waren we aan het klimmen naar het uitzichtspunt voor de zonsopkomst. Best lastig in het donker met een zaklampje en op de nuchtere maag. Omdat het gisteren al veel had geregend zaten er glibberige stukken tussen, wat het klimmen bemoeilijkte.

We hebben een tijdje gewacht maar een echte zonsopkomst was er niet te zien helaas. Het was erg bewolkt en soms zagen we een klein stukje van de berg, maar dat was het dan ook wel. Daarna weer naar beneden geklommen en onderaan - bij het startpunt van onze klim - trakteerde Nova die ook mee was gegaan ons op een 'patatje met'. Er zat een echtpaar in de berm aardappeltjes vers van het land te bakken. Lekker! Daarna doorgelopen door het dorp naar de krater. Deze was minder mooi dan die van de Papadayan vulkaan. Een paar flink kokende poelen met modder en een stank die nog erger was dan op de Papadayan. Dus snel door naar de tempel en het gekleurde meer Telapa Warna. De route ging dwars door de groente terrassen. Dat is eens wat anders dan rijst. De locals waren druk in de weer en het zag er allemaal mooi uit, al spoten ze pesticiden als water. De tempel stelde weinig voor en de laatste klim voor uitzicht op het gekleurde meer viel ons erg zwaar op de lege maag. Daarom heeft onze gids vast met de homestay gebeld om te zorgen dat onze banana pancake klaar zou zijn. Die zou 40 min bereidingstijd kosten namelijk. Het was bij aankomst dan ook geen pannenkoek maar een bananenbrood! Lekker en het ging er wel in. Toen snel onze spullen gepakt en met een laatste bezoek aan een paar tempels snel door naar de Borobudur. Spannend want daar keken we toch wel naar uit. De reis ging snel want die hebben we grotendeels slapend in de auto doorgebracht! Bij de Borobudur sliepen we op het terrein in een luxe hotel. Dit was heerlijk, een lekker schone kamer met een goede warme douche en een schoon bed! We konden zo door de achtertuin van het hotel naar de Borubudur lopen en voor sluitingstijd konden we nog net een bezoek brengen. Het was niet erg druk, toch stonden de toeristen ons Papparazi's aardig in de weg. ' S avonds luxe westers gegeten in het hotel en op tijd naar bed want de volgende dag wilden we om 6 uur 's ochtends voor de poort staan vanwege het mooie ochtendlicht en hopelijk een opgaande zon. Heerlijk geslapen en 's ochtends voor het ontbijt stonden we al weer foto's te maken in het mooie ochtendlicht. Na het ontbijt hebben we de rugzak weer ingepakt en zijn we met een fietstaxi naar het busstation vertrokken om dit keer als echte backpackersnaar Yogyakarta te reizen. De bus stond al klaar en niet veel later waren we op weg. In Jombor station overgestapt en toen stapvoets de stad in gereden. In Sosworoijayan uitgestapt. Op de hoek van de straat stond de eigenaar van Rejeki homestay al op backpackers te wachten. Hij liet ons de kamer zien. Een hok met 2 bedden en een fan, maar wel een eigen koude douche en westerse wc. Prima en lekker schoon en goedkoop. Onze kamer bij Rejeki bleek een hete keet te zijn, maar ja wat wil je ook bij 40 graden op het heetst van de dag. Daar kan geen fan tegenop! De middag hebben we relaxed doorgebracht, eerst een tukkie gedaan en daarnalekker westers gegeten en buiten gezeten waar het koeler was dan in de hete keet. Na een heerlijke koude douche om 9 uur gaan slapen en 12 uur later werden we weer lekker bezweet wakker (Jeroen, over vetkezen gesproken, nu kennen we er 2)!!! Zo dat was even nodig! Na een rustige start en ontbijt zijn we te voet vertrokken richting het Kraton, het paleis. Onderweg kwamen we langs de belangrijkste markt van Yogya. Hier werden we door een local rondgeleid. We zijn gek op markten en deze kan zeker aan het favorietenrijtje worden toegevoegd. Ook hier weer heel vreindelijke mensen met een behoorlijke dosis humor. Plezier hebben ze en bijzonder vinden ze ons bleekscheten. Ze willen graag met ons op de foto. Na de markt door naar Vredenburg een fort uit de tijd van de Nederlandse kolonisatie. Dit was een museum dat we even hebben bekeken alvorens we doorliepen richting het Kraton. We waren een half uur voor sluitingstijd in het Kraton dus dit werd een bliksembezoek. Meer tijd hadden we echter ook niet nodig. Het waterpaleis vonden we niet zo, het was meer een zwembad met een paar mooie muren erom heen. Toen met de fietsriksja naar de vogelmarkt. Ze hadden hier allerlei soorten vogels, niet alleen die we in Nederland ook in een kooitje thuis hebben maar ook vogels die we liever in de vrije natuur zien. Een beetje zielig vonden we het wel. Op de markt bij een lokaal tentje een soepje genuttigd en toen in 'pedestrian' tempo met fietstaxi terug naar de hete keet. Vanavond staat het Ramayana balletvoorstelling op het programma. Deze vindt plaats in de Prambanan tempel die we morgenochtend vroeg gaan bezoeken. Daarna gaan we Yogya verlaten, hiervoor hebben we een nachtbusje geboekt die om 20 uur vertrekt. De volgende ochtend komen we dan om ca 5 uur aan in Malang. Tot zover maar weer...we melden ons wel weer!

Veel liefs Eva en Veronique

Grace Malaihollo

Dames,

Naast een zeer druk programma met veel aktiviteiten die jullie ondernemen tijdens 1 dag ook nog tijd vrij maken om e.e.a. op papier te zetten .... pffff .... petje af hoor! Ik vind het erg leuk om het te volgen.
Keep up the good work & enjoy your stay.

Greetz & knuffies,
Grace

Ans S.

Ha meisjes,

de hete keet kan ook mijn titel boven dit stukje zijn. Het is hier bloodyhot, niet normaal.
Eva je hebt toch wel een wens gedaan bij de Borobudur? Even het beeld aangeraakt? Ik mis die foto! Leuk om jullie reisverslag te volgen en even terug te zijn op sommige plekjes in gedachten, niet alles hoor! Jee zeg, jullie laten echt niks links liggen. Goed zo!
Geniet nog lekker samen, zo te zien gaat het nog steeds heel goed. Als het samen slapen in een piepklein bedje lukt nou dan zit het goed!
Groetjes en tot het volgende verhaal.

Caroline

Hey meiden! Jullie hebben toch wel het recept gevraagd van die enorme banana pancake? 40 minuten bereidingstijd valt me dan nog mee. Lijkt me het proberen waard. Trouwens jullie denken vast dat het bij jullie zweten is, maar das nog niets vergeleken met op een zolderkamer een bericht schrijven bij tropische temperaturen! Wat een 'hete keet' hier zeg ;-) Maar goed allemaal de moeite waard, want de verhalen en foto's zijn super tof. Veel plezier verder en doot henig an. Groeten!
Caroline

Maaike

Hey meiden,

Leuk dat jullie aan mijn verjaardag hebben gedacht, ondanks het drukke programma!! Ik heb vandaag naar Delft geweest, erg leuke stad! Het is hier ook erg warm, maar mij hoor je niet klagenhoor. Beter dan al die kou van afgelopen winter. Morgen gewoon weer aan het werk ;-(

Enjoy!!!!!!
-x-
Maaike

Yvon

Hoihoi,

jeetje, wat een tijden zeg, dat noem je met recht een reis en geen vakantie... haha! Is wel wat anders dan mijn uitslaap-zon-vakanties bij een zwembad en strand ;-). Maar daarom juist zo leuk om te lezen wat jullie allemaal doen en beleven.

Heel veel plezier nog verder. Ik kijk weer uit naar jullie volgende story.

Groetjes Yvon

Sabine

Heeeey Vetkezen in de hete keet :-))))

Hahahahaha jeroen heeft jullie berichtje nog niet gelezen maar hij zal wel erg moeten lachen!! Jeetje wat weer een mooi verhaal, wat maken jullie veel mee!!! Zo ontzettend leuk om te lezen en voor jullie zelf ook mooi om dit straks thuis weer rustig na te lezen. Lekker genieten meiden!!

Liefs Sabine