Eva & Veronique Backpack Indonesië 2010

Lovina - Ubud

Daar zijn we weer!

De eerste volle dag in Lovina hebben we een brommer gehuurd en zijn zelfstandig het verkeer op Bali gaan trotseren. Omdat Eva haar rijbewijs niet mee had, bestuurde Veronique de brommer. Op het programma stonden een boedistische tempel en hotsprings redelijk in de buurt van Lovina, met de van thuis meegebrachte kaart hadden we de tempel al snel gevonden. Dachten we... het bleek een ander tempeltje te zijn, maar het stikt hier dan ook van de tempeltjes, dus een vergissing is zo gemaakt. Uiteindelijk bleek dat we een afslag te vroeg hadden genomen. De tempel was wel mooi maar wij hadden ons er meer van voorgesteld. Daarna wilden we door naar de hotsprings, die echter onbereikbaar bleken omdat de afslag er naartoe afgezet was voor een festiviteit. De buurt had een prijs gewonnen voor de schoonste buurt en dat moest gevierd worden! Toen zijn we gewoon lekker gaan rijden in de prachtige omgeving en over spannende en vooral stijle weggetjes. We zijn al vaak horden kinderen tegen gekomen die van en naar school gaan. Allen dragen hetzelfde uniform al naar gelang ze hetzelfde soort onderwijs volgen; de basisschool heeft bv een ander uniform dan de middelbare school. Onderweg kregen we een heel dikke tropische hoosbui! Nog net op tijd vonden we een van de tentjes die langs de weg staan om te schuilen. Tussen alleen maar mannen en de juffrouw van het shopje hebben we ons weer een lekkere mie rebus laten smaken. Toen het enigszins droog was hebben we onze plastic zak aangetrokken en reden verder langs mooie rijstvelden. Ondertussen was er al aardig wat tijd verstreken en omdat we voor het donker weer thuis wilden zijn, zijn we teruggegaan en hebben we bij ons huisje aan t zwembad gezeten met een heerlijk vruchtensapje waar we ons klem aan drinken en ondertussen verslaafd aan zijn geraakt. 's Avonds lekker uit eten en de brommer voor de dag erna ook weer gereserveerd. Omdat het brommer rijden Veronique goed afging durfden we het de volgende dag aan om verder weg te gaan. De eerste twee stops waren weer bij ' meer van hetzelfde' tempeltjes en toen startten we de lange rit over een goede weg naar een meer waar ook nog een tempel in het water stond. Ook hier onderweg weer een bui maar ervaren als we inmiddels al zijn zagen we die aankomen en konden we nog voordat de bui losbarstte ergens een mie rebus bestellen, toch handig dat die buien steeds onder lunchtijd vallen. De tempel in t water was een toeristentrekker! Bussenvol kwamen ze kijken, fotos maken en weer door naar de volgende attractie.. Zo deden wij dat in Vietnam ook.... Bij de tempel werd een ceremonie gehouden. Na deze tempel gezien te hebben keerden we weer huiswaarts. Door de regen en de hoogte, omdat we tussen de bergen zaten, was het flink afgekoeld en reden we al bibberend door dikke mist en regen weer terug, gelukkig gaf de plastic zak enige warmte. 's Avonds als toetje een overheerlijke kokos cheesecake gegeten bij onze overbuurvrouw die een restaurantje heeft. De volgende ochtend werden we door een minibusje opgehaald om naar Ubud gebracht te worden, dit keer zonder kakkerlakken! In Ubud hadden we al gauw een homestay naar ons zin gevonden. Even bij de turist information desk gecheckt wat we hier allemaal konden gaan doen en meteen maar kaartjes vooreen Balinese dansvoorstelling voor die avond gekocht. Lekker door het centrum van Ubud gesjokt, waarbij we heeeeel veel andere toeristen tegen kwamen. De voorstelling 's avonds was leuk en beter vol te houden als die bij de Prambanantempel op Java;-) voor vandaag hadden we eigenlijk opnieuw een brommertje gehuurd maar kort nadat we waren opgestaan ging het regenen en zag het weer er niet al te best uit. Besloten dat we de brommer tocht uit gingen stellen naar morgen en we konden gelukkig nog aansluiten bij een Balinese kookles. Erg leuk! Eerst de markt over en uitleg gekregen over allerlei kruiden die we later zouden gaan gebruiken in het te maken gerecht! Het voorgerecht was balinese soep met balletjes. Het hoofdgerecht bestond uit meerdere lekkere hapjes zoals nasi goreng, nasi kuning, pepes (in bananenblad gestoomde kip of vis paketjes met groenten), sate en Balinese salade. Het toetje was ook een toppertje; een groen pannenkoekje met kokos-caramel vulling en ja das heeeeel lekker! Het koken deden we met een groepje mensen waaronder een aantal Fransen die voor de verandering wel een beetje sociaal waren. Eerst moest er een heleboel gehakt en gestampt worden om de lekkere Balinese en safraan saus te maken. Die vormden de basis voor de meeste gerechten. Stap voor stap maakten we de verschillende gerechten en werd alles geproefd. We kregen steeds meer trek want het rook allemaal heerlijk!! Uiteindelijk van onze gezamenlijke creaties genoten tot we nokjevol waren zooo lekker! Na de kookcursus zijn we naar een dagopvang bij ons om de hoek gegaan, waar ze gehandicapte kinderen en hun ouders begeleiden. Er zijn er twee van op Bali die zijn opgezet door een nl echtpaar dat zelf een dochter heeft met het syndroom van down. We kregen een rondleiding en uitleg hoe alles tot stand is gekomen, erg leuk en een goed initiatief! Daarna nog even onze lege fles met water laten hervullen voor een beter milieu; we zijn goed bezig! Vanavond hebben we ook bij de kinderopvang gegeten, een deel van de opbrengst komt weer ten goede aan de kinderen. Morgen hopen we op een strakblauwe lucht zodat we zonder onze plastic zak naar de Thana Lot tempel ( die ligt in de bocht naar links als je vanaf het zuiden van Bali omhoog gaat) kunnen op de brommer.

Tot later!

Liefs Eva en Veronique

Sabine

Heeey meiden! Oh ik kijk ernaar uit dat jullie weer thuis zijn, want die heerlijke gerechten gaan jullie vast ook wel een keer in nederland maken??!! Ahh toe? hahaha! Veel plezier morgen!! Liefs Sabine

Harma

Zo, jullie maken wel gebruik van de tijd daar zeg. Slapen kan ook altijd nog wel in Nederland haha.
Geweldig om jullie verhalen te lezen en foto's te bekijken. En wij maar denken dat Ashok ons van hot naar her sleepte en geen rust gunde :-)
Veel plezier nog.
Groetjes Harma

Maaike

Echt gaaf dat jullie zelf een brommer hebben gehuurd. Lekker rijden waar en wanneer je wild. Jammer dat de weer goden vinden dat er af en toe een flinke bui naar beneden moet komen. Mischien een keer een offertje brengen?!!? ;-)

Ik vind het echt zoooo leuk dat jullie zo veel schrijven. Dan kan ik goed mee leven met jullie!!!
Have Fun!
-x-

Caroline

Zo meiden, kunnen jullie straks ook niet even een kooklesje thuis geven? Hier wordt nu bami klaargemaakt, met wat ketjap en sambal oelek maken wij er ook een indonesisch feestje van. Maar ja dat zal wel niets vergeleken zijn met wat jullie daar eten. Dus, ik zou zeggen, volgende keer op zaterdag in Hertme een kookdemonstratie! ;-) Groeten! Caroline

Ans

Mooi he? Ubud. Hebben jullie alle winkeltjes links kunnen laten liggen? Knap hoor. Dapper dat jullie er brommer durven te rijden, blijft wel opletten denk ik zo.
Genieten jullie daar dan geniet ik hier van jullie verhalen. Groetjes en ik wil jullie kookkunst ook graag proeven.